Vědecký pracovník Oddělení muzikologie.
Aleš Opekar studoval obory hudební výchova a čeština na FF UK (PhDr. 1987, CSc. 1993). V letech 1990–1998 pracoval jako vědecký pracovník Ústavu pro hudební vědu AV ČR a v letech 1999–2018 jako vedoucí redakce Jazzové a populární hudby, resp. hudební dramaturg Českého rozhlasu Vltava, kde se podílel na řadě specializovaných hudebních programů. Jako odborný poradce, resp. scenárista spolupracoval s Českou televizí na dokumentárních seriálech Bigbít (1999) a PopStory (2016 a 2020). 2006 - 2023 vyučoval populární hudbu a world music na Ústavu hudební vědy FFMU v Brně a od 2016 přednáší na HAMU v Praze. V roce 1998 inicioval založení občanského sdružení Muzeum a archiv populární hudby, jehož je dodnes (pod názvem Popmuseum, z.s.) předsedou. Od roku 2019 je vědeckým pracovníkem ÚDU AV ČR, se zaměřením na teorii a dějiny populární hudby.
Aleš Opekar, Non-academic writing on popular music in the Czech lands after 1945, Popular Music 3, 2024, s. 321–343.
Aleš Opekar, „Ryvologie“ aneb čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní? In Lucie Uhlíková – Matthew Sweney (ed.) Od folkloru k world music: Cesty hudby v generacích. Náměšť nad Oslavou 2024, s. 154–175
Aleš Opekar, Nechte si tu vážnou, hrajte mi jen lehce! Klasická versus populární hudba v československém rozhlasovém vysílání. In Piorecká Kateřina (ed.). Gesto a skutečnost. Umění v meziválečném Československu 1. Obyčejný život. Praha: Academia 2024, s. 395–406
Aleš Opekar, Nové cesty k nedávné hudbě: Archivy, dokumentační centra a muzea vztahující se k české populární hudbě. In Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (ed.) Od folkloru k world music: Nové cesty ke staré hudbě. Náměšť nad Oslavou 2023, s. 210–229
Aleš Opekar, Theoretical Reflections of Czech Musicals in the Changes of the Political Climate of the 1940s-1990s, in: Kärki Kimi (ed.), Popular Music Climates. Turku 2023, s. 47–60. Available online <https://iipc.utu.fi/iaspm2022/>.
Aleš Opekar, Od amerických spirituálů k české lidové baladě: Spirituál kvintet a zdroje jejich písňových textů v průběhu šesti desetiletí, in: Přibylová Irena – Uhlíková Lucie (edd.), Od folkloru k world music: Hudba a slovo. Náměšť nad Oslavou 2022, s. 153–174.
Aleš Opekar, Jiří Fukač and His Contribution to Popular Music Research / Jiří Fukač a jeho přínos pro výzkum populární hudby, Hudební věda 2–3, 2022, s. 214–245.
Aleš Opekar, Czech Underground from a Musical Historical Point of View, Central European Journal for Contemporary Religion, 4, 2020, s. 5–34.
Aleš Opekar, Regionalistická historiografie českého rocku a její nové přírůstky, Hudební věda 2, 2020, s. 210–230.
Aleš Opekar, Karel Kryl písničkář, in: Ivana Denčevová – Michal Stehlík (eds.), Fenomén KK, Praha 2014, s. 90–122.
Aleš Opekar, The Matadors. Beatová aristokracie z Prahy, Ústí nad Orlicí 2007.
Aleš Opekar, Josef Vlček (edd.), Excentrici v přízemí, Praha 1989.