CZ EN
   
Ústav dějin umění Akademie věd ČR, v. v. i.

Měšťanská veřejnost diskutuje o umění II

Ústav dějin umění AV ČR a Ústav pro českou literaturu AV ČR si Vás dovolují pozvat na workshop pořádaný v rámci programu Strategie AV21 Město jako laboratoř změny Měšťanská veřejnost diskutuje o umění II: Veřejnost umění ve střední Evropě mezi regionálními a evropskými centry, který se koná ve dnech 17.–18. října 2024 v dolním přednáškovém sálu Ústavu pro českou literaturu AV ČR (Na Florenci 3, Praha 1).

Vernakulární, regionálně ukotvené umění se ve střední Evropě od konce 18. a zvláště v 19. století stalo atributem moderních národních identit utvářených v mnohonárodních státech. Jeho hodnota ovšem byla trvale vymezována nejen ve vztahu k historickým vzorům, ale i k – často vzdáleným – centrům evropského umění. Středoevropská veřejnost 19. století se tak utvářela jak v rámci systémové, národnostní a další diferenciace, tak i ve srovnatelných vztazích k evropským i regionálním centrům umění (Paříž, Vídeň, Drážďany, Mnichov, Lipsko apod.) a v neposlední řadě i ve vzájemné reflexi (např. v programech „slovanského“ umění mezi jednostranností klasicismu a romantismu Západu, nebo v představách tzv. „malých literatur“ a uměleckého překonávání jejich omezení).

Cílem workshopu je prozkoumat dynamiku umění jako prostředku utváření moderní měšťanské veřejnosti (Reinhart Koselleck, Jürgen Habermas) v charakteristických středoevropských napětích, tj. při formování moderních národů a jejich kulturních symbolů ve vícejazyčném prostředí soudobých středoevropských států, zejména pozdní habsburské monarchie a okolních regionů. V uměleckém prostředí v kontaktu s veřejnou sférou přitom docházelo jak k nacionalizaci, tak i autonomizaci umění. Pro širší postižení této dynamiky se bude workshop komparativně soustředit na dílčí veřejnosti různých umění (Meike Wagner, Sven Oliver Müller, Eva Kernbauer; srov. též Kristina Kaiserová – Ivan Martinovský), resp. překrývající se prostory a média soudobé diskuse o umění (Werner Faulstich, Werner Telesko), strategie vyjednávání o jeho kapitálu mezi uměleckými centry a národem (Pascale Casanova), v utváření kulturních prostorů a postojů (Carol Duncan, Tony Bennett) či na trhu s uměním (Pierre Bourdieu). Pozornost bude z nadnárodní perspektivy soustředěna k institucionální, tržní a mediální síti vztahů, v nichž se středoevropské veřejnosti umění v závěru 18. a v 19. století utvářely (škola, učené a umělecké společnosti, muzeum, divadlo, galerie, resp. výstavní síň, koncertní sál, salon, spolek, obchod, zájmová periodika) a k osobnostem prostředníků mezi uměleckou a veřejnou sférou a jejich strategiím (kritik, překladatel, kurátor, nakladatel apod.), které byly z hlediska komunikace zásadní. Jak na sebe diskuse o různých uměních vzájemně působila, ve vztahu k tehdejším evropským, regionálním i lokálním centrům umění, mocenským a obchodním vztahům a rozšiřujícímu se okruhu reálných i modelových příjemců umění? Do jaké míry se vyjednávání o umění vázalo na národní jazyky a společenství, a jak bylo vedeno tradičními náboženskými či stavovskými, státními, tržními či uměleckými mechanismy?

Usilujeme o nadnárodní pohled opřený o perspektivu dějin umění a literatury, kulturní a mediální historie i estetiky, který se zaměří na vysvětlení pozic a vzestupu veřejnosti umění v sociálně a jazykově, resp. národnostně mimořádně diferencované střední Evropě dlouhého 19. století. Zvláštní pozornost přitom chceme věnovat následujícím okruhům:
- veřejnost umění ve střední Evropě v 19. století a její konstrukce v napětích mezi autonomizací a nacionalizací, resp. dalšími heteronomiemi umění;
- evropská, regionální, lokální centra a periferie umění 19. století ve vzájemných vztazích a jejich role při utváření středoevropské veřejnosti;
- veřejnost divadla, literatury, výtvarného umění a dalších oborů: paralely a rozdíly jejich formování.

Své návrhy na příspěvky s anotací v rozsahu max. 1800 znaků/250 slov posílejte na adresy: dobias@ucl.cas.cz (Dalibor Dobiáš) a machalikova@udu.cas.cz (Pavla Machalíková) do 31. května 2024. O výběru příspěvků budete vyrozuměni v průběhu června 2024. Počítáme s finálními příspěvky v délce 20 minut. Kolokvium je plánované jako dvoudenní, s mezinárodní účastí. Konferenčními jazyky budou angličtina, případně čeština, slovenština a němčina. Vybrané a následně editované příspěvky plánujeme vydat tiskem.

Workshop se koná s finanční podporou výzkumného programu Strategie AV21 Město jako laboratoř změny a grantových projektů GA ČR Literární kritika v českých zemích v době formování národních kánonů (1806–1858) (GA ČR 23-05437S) a Prostory, objekty, autoři: budování kulturní veřejnosti v českých zemích 1790-1918 (GA ČR 24-12190S).

pdf Call for papers
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Před dalším používáním těchto webových stránek si nastavte souhlas s uložením cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.