Aleš Opekar

Nahoru Contact

PhDr. Aleš Opekar, PhD.
Department of Musicology
A Puškin Square 447/9, 160 00 Prague 6 
opekar.at.udu.cas.cz

Nahoru Personal profile

since 2019 Department of Musicology, IAH CAS
2013 – 2018 a musical dramaturge at the Český Rozhlas Vltava
1999 – 2012 head of the Redaction of Jazz and Popular Music at the Český rozhlas Vltava
since 2006 lecturer at the Department of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University in Brno
since 1998 head of the Popmuseum (the then citizens' association Museum and Archive of Popular Music)
1995 – 1997, since 2015 lecturer at the Music and Dance Faculty,  Academy of Performing Arts in Prague
2015 – 2016 teacher at the Prague Conservatory
2000 – 2010 lecturer, Literary Academy of Josef Škvorecký
1992 – 1996 teacher, Jaroslav Ježek Conservatory
1990 – 1998 Institute of Musicology, CAS
1989 – 1991 lecturer, Janáček Academy of Music and Perfoming Arts in Brno
1989 – 1990 Research Department of the Československý rozhlas
1983 – 1988 Ph.D., Department of Musicology, Institute of Theory and History of Art, Czechoslovak Academy of Sciences
1982 – 1983 Phonothek, Czechoslovak Television
1977 – 1982 Czech Language – Music Education, Faculty of Arts, Charles University in Prague

Nahoru Research interests

theory and history of popular music, especially of the Czech (Czechoslovak) Rock, Jazz and Folk music, ethnic music cultures (world music), lyrics in popular music, exhibitions focusing on music

Nahoru Current projects

  • The History of Czech (Czechoslovak) musicals
  • monography and exhibition of the sculptor Miloš Cvach
  • Czech Entertaining Music of the 18th Century with an Overlap into the First Half of the 19th Century

 

Nahoru Selected bibliography

BOOKS, EDITED VOLUMES

  • The Matadors. Beatová aristokracie z Prahy, Ústí nad Orlicí 2007
  • Central European Popular Music, Praha 1994
  • Excentrici v přízemí, Praha 1989

 

CHAPTERS IN BOOKS

  • O něčem i o ničem. Písňové texty v české populární hudbě jako paměť společnosti, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music: O paměti. Náměšť nad Oslavou 2018, pp. 205–229.
  • Csárdás, Dechovka, Kramářská píseň, Lidovka, Ľudový fox, Masová píseň, Písničky divadel malých forem, Rock in Czechoslovakia, Slovenské tango, Staropražská písnička, Trampská píseň, Verbunkos (with LujsaTari), in: David Horn – Paolo Prato (eds.), Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World. Vol. XI. Genres: Europe, New York, London, Oxford, New Delhi, Sydney 2017.
  • Opus nula. Juvenilie a jejich potenciál na příkladu Lenky Dusilové, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2016, pp. 197–216.
  • „Jazz není mrtev, jen podivně zapáchá.“ Frank Zappa a jazzová hudba. Kořeny české zappománie a Zappovske ohlasy v české hudbě, in: Vladimír Papoušek – David Skalický (eds.). Fenomén Zappa. Prague 2016, pp. 79–82 and 103–109.
  • Lehké decibelové průsaky skrze těžce železnou oponu, in: Petr Hlaváček – Michal Stehlík (eds.), Rozdělený svět? Evropa a Češi mezi svobodou a totalitou, Prague 2016, pp. 121–131.
  • Hudba Kapverdských ostrovů aneb Tcheka na Fogu a jiné nestrojenosti, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2015, pp. 166–189.
  • Karel Kryl písničkář, in: Ivana Denčevová – Michal Stehlík (eds.), Fenomén KK, Prague 2014, pp. 90–122.
  • My cizinou jsme bloudili... Česká alternativní hudba a její ojedinělé šance na úspěch v zahraničí, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2014, pp. 83–96.
  • World Music – heslo do encyklopedie aneb definice nedefinovatelného, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2013, pp. 95–111.
  • Opatrné černobílé námluvy v hudbě Jižní Afriky, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music. Náměšť nad Oslavou 2012, pp. 116–132.
  • Polka. Od lidových kořenů přes měšťanské bály až k postmoderním fúzím aneb Z východních Čech do Jižní Ameriky, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2011, pp. 75–86.
  • Makarónské songs. Čeština versus cizí jazyky v české populární hudbě aneb Sbližování národů, in: Ivan Poledňák (ed.), Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc 2007, pp. 157–178.
  • Czech Republic, Brno, Praha, Slovakia, Bratislava, in: John Shepherd – David Horn – Dave Laing – Paul Oliver – Peter Wicke (eds.), Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World. Volume VII, EUROPE, London, New York 2005.
  • Monitor – EMI, Supraphon, in: John Shepherd – David Horn – Dave Laing – Paul Oliver – Peter Wicke (eds.), Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World. Volume I. Media, Industry and Society, London, New York 2003.
  • Preserving Historic Sound: Processing of Historical Audio & Visual Documents in the Libri Prohibiti Library and the Popmuseum, in: Kimi Kärki – Rebecca Leydon – Henri Terho (eds.), Looking Back, Looking Ahead, Popular Music Studies 20 Years Later, Turku 2002, pp. 649–654.
  • Czechoslovak Jazz-rock Music: A Local Version of an International Phenomenon in the 1970s, in: Tony Mitchell – Peter Doyle (eds.), Changing Sounds: New Directions and Configurations in Popular Music, Sydney 2000, pp. 183–187.
  • Rock ve škole nebo za školou, in: Ivan Poledňák (ed.), Populární hudba a škola, Prague 2000, pp. 79–83.
  • Early Czech rock´n´roll: Social conditions and four sounds in preserved recordings, in: Toru Mitsui (ed.),Popular Music: Intercultural Interpretations, Kanazawa 1999, pp. 349–356.
  • Terminologie ve výzkumu populární hudby, in: Miloš Schnierer (ed.), Soudobá problematika nonartificiální hudby a hudební výchova, České Budějovice 1998, pp. 17–21.
  • The Influence of Czech Folklore on Czech Rock Music, in: Will Straw (ed.), Popular Music – Style and Identity, Montreal 1995, pp. 229–231.
  • Two Great World Influences to the Czech Music Culture, 1789–1989, in: Antoine Hennion (ed.), Musique, histoire, démocratie, Paris 1992, pp. 649–654.
  • Analysis of a Rock Album "Straka v hrsti" by the group Pražský výběr, in: Studi e testi 1, Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale, Trento 1992, pp. 359–365.

 

ARTICLES

  • Analýza rockového alba: Flamengo - "Kuře v hodinkách", Česká literatura, 1993, nr. 2, pp. 187–198.
  • K počátkům českého rocku. Nad prvním profilovým albem skupiny Olympic, Hudební věda, 1993, nr. 1, pp. 60–69.
  • Základní vývojové tendence v české rockové hudbě, Hudební rozhledy 1990, nr. 11, pp. 525, nr. 12, p. 567 and 1991, nr. 1, p. 43.
  • Zvířecí trilogie I. Straka v hrsti, Opus musicum, 1990, nr. 9, pp. XVII–XXV.
  • Hodnotová orientace v rockové hudbě, Opus musicum, 1989, nr. 4, pp. 105–115, nr. 5, pp. XVII–XXII.
  • Teorie a praxe stylově-žánrového členění hudby, Rozhlasová práce, 1989, nr. 4, pp. 18–31.
  • Je médium tzv. demokazety jevem dočasným?, Opus musicum, 1987, nr. 7, pp. 220–222.
  • Rockové dění ve znamení maratónů, Opus musicum, 1985, nr. 3, pp. XIII–XV.
more

Nahoru Other important activities (membership, prizes, activity as curator)

  • since 1991 member of the International Association for the Study of Popular Music (in 1993–1997 a member of the executive board)
  • curating exhibitions at the Popmuseum
  • editor CD Průkopníci českého rock´n´rollu, Sony Music / Bonton 1998
  • editor CD Československý jazz rock 1970 – 76, Sony Music / Bonton 1998
  • musical advisor of the documentary series Bigbít, Česká televize 1999 and PopStory, Česká televize 2016

ÚDU na Facebooku