CZ EN
   
 
Roman Dykast

doc. PhDr. Roman Dykast, CSc.

Oddělení muzikologie

tel: +420 220 303 930
e-mail: dykast@udu.cas.cz

Vědecký pracovník, vedoucí redaktor časopisu Hudební věda.

Roman Dykast vystudoval obor hudební věda na FF UK (Mgr. 1987, PhDr. 1990), interní vědeckou přípravu (doktorské studium) absolvoval na katedře estetiky FF UK (CSc. 1994). Habilitoval se na Hudební fakultě AMU v Praze (Doc. 2007). V letech 1991–2016 pedagogicky působil na Hudební fakultě AMU v Praze na katedře teorie a dějin hudby. Na katedře estetiky FF UK od roku 1996 přednášel nejprve externě a od roku 2012 až do současnosti v interním polovičním pedagogickém úvazku. Pedagogicky působil také na Fakultě humanitných vied Žilinskej univerzity v Žilině (2017–2018) a Fakultě umění Ostravské univerzity (2017–2019). Od roku 2019 je vedoucím redaktorem časopisu Hudební věda. Odborně se zaměřuje na témata z oblasti dějin hudební estetiky, hudební teorie a zpřístupňování dobových kompozičních pojednání v kritických komentovaných edicích jejich překladů.

Nejvýznamnější odborné výstupy:

Roman Dykast, Vliv estetických teorií na výuku hudebněteoretických disciplín v první polovině 19. století: na příkladu učebnic Antonína Rejchy, in: Kopčáková, Slávka (Ed.): Súradnice estetiky, umenia a kultúry V (Estetická výchova a prax vyučovania estetiky v kontextoch európskeho estetického myslenia 19. a 20. storočia – dialóg s tradíciou a súčasné koncepcie). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2021, s. 69–86.

Roman Dykast, (Rec) - Dagmar Glüxam: „Aus der Seele muß man spielen…“. Über die Affekttheorie in der Musik des 17. und 18. Jahrhunderts und ihre Auswirkung auf die Interpretation, In: Hudební věda LVII, 2020, č. 3, s. 389–325.

Roman Dykast, Imitační koncepce hudby jako jedné z „krásných uměn“ ve francouzské klasicistní estetice, in: Živá hudba 9, 2018, s. 96–111.

Roman Dykast, Antonín Rejcha – Pojednání o kontrapunktu, Praha 2016.

Roman Dykast, Antonín Rejcha – Pojednání o harmonii, Praha 2014.

Roman Dykast, Antonín Rejcha – Pojednání o melodii, Praha 2012.

Roman Dykast, Otakar Zich – Aesthetic and Artistic Evaluation,in: Estetika. The Central European Journal of Aesthetics,  2009, XLVI /II/, č. 2, s. 179-188.

Roman Dykast, Antonín Rejcha – Hudba jako ryzí citové umění, Praha 2009.

Roman Dykast, Hudba v Diderotově a d'Alembertově Encyklopedii, in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica-Aesthetica, Musicologica Olomucensia, 2007, 9, s. 87-98.

Roman Dykast, Harmonie a melodie. Hledání základního principu a původu hudby ve francouzské estetice 18. století, Praha 2007.

Roman Dykast,Hudba věku melancholie, Praha 2005 + 1 CD.

Roman Dykast – Jan Vičar, Hudební estetika, Praha1998, 2002.

STÁHNOUT CV A BIBLIOGRAFII
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Před dalším používáním těchto webových stránek si nastavte souhlas s uložením cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.